Critică de dietă: dieta Atkins

 

Dieta Atkins, lansată în anii 70 de medicul american cu același nume, stă de fapt la baza dietelor low carb din zilele noastre.

Este o dietă care restricționează consumul de glucide, permite consum moderat de proteine și în care se recomandă consumul unor cantități mari de grăsimi (inclusiv de origine animală).

Principii:

4  etape:

  1. Inițiere – primele 14 zile (sau mai mult, după caz): consum foarte redus de glucide (sub 20g/zi) și consum de proteine și grăsimi pe săturate (se recomandă, totuși, o limită a bunului simț)
  2. Etapa slăbirii continue (balancing – în original): se adaugă treptat, pornind de la cca 25g glucide/zi, câte 5g de glucide pe zi, până când scăderea în greutate se oprește (cu revenire la cantitatea inițială dacă pierderea în greutate s-a oprit)
  3. Etapa a treia începe atunci când mai sunt doar 5kg de pierdut și constă, de asemenea, în adăugarea treptată a 5-10g de glucide pe zi, până când se atinge greutatea dorită și aceasta este menținută cel puțin 1 lună.
  4. Menținere – păstrând cantitatea de glucide din etapa a 3 a, se încearcă revenirea la o alimentație normală (limitându-se consumul de brânzeturi, fructe și făinoase)

 

Pro:

  1. Ca toate dietele low carb, are avantajul că senzația de foame este mult diminuată de parcursul dietei și scăderea inițială în greutate este importantă
  2. Se permite consumul de grăsimi – riscul deficienței de vitamine liposolubile sau de acizi grași esențiali este redus
  3. Nu necesită monitorizarea caloriilor (atâta vreme cât se monitorizează precis glucidele)
  4. Beneficiază de un elaborat suport online, inclusiv numeroase produse pre-ambalate.

Contra:

  1. Menținerea este dificilă, consumul de cantități atât de reduse de glucide este nesustenabil pe termen lung
  2. Constipația și respirația urât mirositoare (mirosul ”de foame”) pot să apară (acestea fiind, de altfel, întâlnite și în alte diete low carb)
  3. Există riscul de deshidratare și dezechilibru electrolitic
  4. Consumul mare de grăsimi animale poate duce, pe termen lung, la creșterea colesterolului total, a LDL colesterolului și a trigliceridelor serice – ducând, în cele din urmă, la creșterea riscului de apariție a aterosclerozei. Acesta a fost, de altfel, și unul dintre motivele pentru carte această dietă a fost în mijlocul unor controverse serioase ( mai multe aici: http://www.bbc.com/news/magazine-22145709)

Verdict:

Ar fi o opțiune pentru pacienții care au de pierdut mai mult de 20kg, mai ales la început, datorită scăderii inițiale mari în greutate și a diminuării senzației de foame, dar sub strictă supraveghere medicală. Etapele ulterioare, precum și strategia de menținere trebuie atent elaborate, evident, doar de către medicul diabetolog nutriționist.

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s